Samorząd rolniczy w sprawie składania do ARiMR elektronicznych wniosków

W odpowiedzi na przedstawiony do zaopiniowania projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinien spełniać formularz wniosku umieszczany na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, samorząd rolniczy w dniu 27 stycznia 2016 r. przekazał swoje uwagi. Zdaniem Zarządu KRIR uproszczenie systemu składania wniosków do ARiMR w formie elektronicznej jest potrzebne i rozwiązania przyjęte w projekcie rozporządzenia idą w dobrym kierunku. Jednak, zdaniem samorządu rolniczego, spełnienie wymogu, o którym mowa w podpunkcie 3 pkt. 3, podania „kwoty środków finansowych wypłaconej przez Agencję jako ostatnią w roku kalendarzowym bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o nadanie kodu dostępu” będzie w praktyce trudny do spełnienia.

Umieszczenie w kodzie dostępu kwoty środków finansowych wypłaconych przez Agencję powinno zostać dopracowane. Nie jest jasne, czy należy rozumieć przez to przelew z ARiMR na rachunek bankowy rolnika, czy ostatnią decyzję o przyznaniu środków. Beneficjent może być zmuszony do składania wyjaśnień w ARiMR i mieć problemy z logowaniem z przyczyn niezależnych od niego. Być może łatwiejszym sposobem uwierzytelnienia osoby rolnika byłoby zastosowanie numeru PESEL.

Samorząd rolniczy zauważył także, że projekt nie precyzuje również co ma zrobić rolnik, który po raz pierwszy składa wniosek o płatność np. przejmujący gospodarstwo, a w roku poprzedzającym złożenie wniosku o kod dostępu nie otrzymał płatności.

(Źródło: KRIR)