W środę, 24 września odbyło się emocjonujące spotkanie mieszkańców powiatu łęczyckiego z przedstawicielami łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Modernizacja obejmuje 20 kilometrów trasy. Na dwóch odcinkach jej przebieg zostanie całkowicie zmieniony. W rejonie Witoni zlikwidowane zostaną dwa wyjątkowo niebezpieczne zakręty, co znacząco poprawi bezpieczeństwo kierowców. Droga zostanie dostosowana do nośności 11,5 tony, a dodatkowo rozwiązania zwiększą ochronę pieszych i rowerzystów. W wielu miejscowościach powstaną chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe (na około 1/3 długości inwestycji). Przewidziano także budowę azylów przy przejściach dla pieszych oraz tzw. bram wjazdowych, które wymuszą ograniczenie prędkości - poinformował Maciej Zalewski, główny specjalista ds. komunikacji społecznej łódzkiego oddziału GDDKiA. W ramach inwestycji zaplanowano budowę siedmiu rond.
Od wielu lat podkreśla się konieczność modernizacji tej trasy, jednak wśród mieszkańców przede wszystkim rolników pojawiają się liczne wątpliwości i obawy związane z planowaną inwestycją.
Jeden z rolników gminy Topola – Artur Starczewski prowadzi gospodarstwo rolne i porusza się dużymi maszynami. Obecnie wjazd na posesje ma 6,60m, a w projekcie zmniejszono go do 4m. Jako rolnik obawia się skutków przebudowy. Rolników z powiatu łęczyckiego reprezentował przewodniczący Rady Powiatowej Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego w Łęczycy Dariusz Kowalczyk wraz z Delegatem z gminy Łęczyca Michałem Marczakiem. Rada Powiatowa Izby Rolniczej w Łęczycy zwróciła się z wnioskiem o podjęcie zmian w projekcie, dotyczącym przebudowy i modernizacji drogi krajowej nr 60 na odcinku Topola Królewska –Witonia -Kutno.
Przebudowa ta ze względu na zastosowane zmiany w projekcie, zmusi rolników do pokonywania odległości nawet dziesięciu kilometrów pojazdami wolnobieżnymi, aby dotrzeć na swoje pola. Powoduje to znaczne spowolnienie ruchu, generuje dodatkowe koszty oraz stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa. Dodatkowo część właścicieli działek nie będzie posiadać bezpośredniego dojazdu do swoich gruntów, co utrudnia prawidłowe użytkowanie ziemi.
Ponadto przed planowaną przebudową drogi, rolnicy mieli możliwość bezpośredniego przyjazdu z dróg gminnych poprzez przecinanie skrzyżowań drogi DK60 min. W Topoli Królewskiej, Topoli Szlacheckiej, Anusinie (zamknięcie odcinków dróg gminnych), co znacząco ułatwiało im dojazd do działek rolnych. W wyniku planowanych zmian będą zmuszeni do przekierowania swojego ruchu i pokonywania dodatkowej trasy drogą DK60 w celu dojazdu do działek rolnych, co generuje niepotrzebne koszty i stratę czasu, a przede wszystkim, zwiększa i podnosi ryzyko niebezpiecznych zdarzeń z udziałem maszyn rolniczych na drodze DK60.
Ze względu na rozwój techniki rolniczej oraz związane z tym zwiększenie gabarytów maszyn rolniczych wnosimy też o rozważenie zmiany w projekcie, szerokości zjazdów do pól położonych w bezpośrednim sąsiedztwie DK60 do szerokości minimalnej 5 metrów, ewentualnie w szczególnych przypadkach o szerokości większej niż 5 m.
BP IRWŁ w Łęczycy
Malwina Gołek
