Pismo IRWŁ do KRIR ws. wniosków z Rady Powiatowej IRWŁ w Powiecie Łódzkim Wschodnim

W imieniu Zarządu Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego, popierając wnioski zgłoszone przez członków Rady Powiatowej IRWŁ w Powiecie Łódzkim Wschodnim, Prezes IRWŁ Bronisław Węglewski skierował pismo do Prezesa KRIR Wiktora Szmulewicza z prośbą o rozpatrzenie i realizację poniższych wniosków. 

  1. Podjęcie działań w sprawie wprowadzenia stałego mechanizmu eliminującego obniżanie kwot płatności bezpośrednich w poszczególnych latach. Dopłaty wypłacane za rok 2024 są znacznie niższe od tych wypłacanych w latach poprzednich. Wpłynął na to niższy kurs euro, według którego są one przeliczane oraz wzrost zainteresowania ekoschematami. Zwłaszcza w przypadku ekoschematów zaobserwować można znaczące spadki stawek na hektar. Dla przykładu, w ramach płatności za rok 2023 r. za ekoschemat „wymieszanie słomy z glebą” wypłacana była kwota na hektar  – 209, 78 zł, za rok 2024 jest to kwota 134,60 zł , w przypadku  „międzyplonów ozimych” – w roku 2023 była to kwota 524,45 zł, obecnie natomiast ARiMR nalicza 435,10 zł za hektar. Rolnik w dniu składania wniosku o płatności bezpośrednie musi znać kwotę płatności do konkretnego ekoschematu, choćby przybliżoną, bowiem przyjmuje on na siebie określone zobowiązania. Powinien on więc wiedzieć jakie środki finansowe otrzyma z tytułu przyjęcia tych zobowiązań. Szansę na rekompensowanie niższych dopłat widzimy w płatności uzupełniającej, którą w poszczególnych latach można by zwiększać. Ponadto powinno się nadal utrzymać  przeniesienie środków z ekoschematów mniej popularnych na te cieszące się większym zainteresowaniem, tak by zwiększyć (zrekompensować) płatność do hektara do ekoschematu częściej wybieranego z zachowaniem dotychczasowej punktacji w ramach ekoschematów.
  2. Podjąć działania mające na celu usprawnienie aplikacji suszowej. W roku 2024 pomimo niższych plonów spowodowanych suszą względem roku 2023 (w którym również odnotowano suszę rolniczą) jedynie niewielka liczba rolników otrzymała protokoły oszacowania strat, które będą dawały szansę uzyskania ewentualnego wsparcia od Państwa z tytułu tego niekorzystnego zjawiska (tj. z przekroczonym progiem 30 % strat w uprawach).  Rolnik powinien mieć możliwość kwestionowania ustaleń zawartych w protokole.
  3. Ponowne podjęcie działań mające na celu  przeniesienie nadzoru nad łowiectwem z Ministerstwa Środowiska i Klimatu  do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Gospodarka łowiecka jest ściśle związana z działalnością rolniczą.